کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا یا به اصطلاح بیماری مقاربتی ( STD) و نوعی بیماری رایج باکتریایی است که به کمک آنتی بیوتیک های تجویزی توسط پزشک به سادگی درمان می شود. این بیماری با باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس به وجود می‌آید و شایع ترین بیماری مقاربتی در کشور آمریکا به حساب می‌آید. مطابق آمار در هر سال حدودا ۸۶.۲ میلیون نفر در این کشور به این ئبیماری دچار می‌شوند.

بیشتر افرادی که به این بیماری دچارند، هیچ گونه علائم خاصی ندارند، اما این دلیلی برای ندادن آزمایش نیست. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند آسیب های غیر قابل جبرانی به به دستگاه تولید مثل بزند و حتی باعث ناباروری گردد.

کلامیدیا چیست؟

علائم کلامیدیا

اکثر کسانی که به کلامیدیا دچارند هیچگونه علامت محسوس و قابل توجهی از خود نشان نمی دهند. علائم اش معمولا ۱تا ۳هفته بعد از قرارگیری در معرض این باکتری نمایان می‌شوند.

علائم کلامیدیا در زنان

اغلب اوقات بیشتر زنان مبتلا به کلامیدیا علائمی خاصی ندارند.

علائم این بیماری  در زنان شامل موارد زیر است:

• وجود ترشحات زرد رنگ در واژن
  • متورم شدن واژن
  • داشتن احساس درد در حین رابطه جنسی
  • داشتن سوزش و درد در زمان دفع ادرار
  • داشتن خونریزی در زمان بین دو پریود یا پس از برقراری رابطه جنسی

اگر عفونت در بانوان گسترش یابد، می تواند موجب درد هایی درنواحی شکم و لگن گردد.همچنین ممکن است با علائمی مانند تب، حالت تهوع، داشتن خونریزی بین قاعدگی و درد در زمان رابطه جنسی شروع شود.

بیشتر بخوانید: سوزاک

علائم کلامیدیا در مردان

ایجاد علائم در مردان معمولا همراه با ترشحات غلیظ، سفید رنگ، زرد رنگ یا شیری رنگ و یا آبکی در ناحیه تناسلی و داشتن سوزش در زمان دفع ادرار است. این درد و تورم ممکن است در بیضه ها هم بوجود آید، با وجود این اغلب اینطور علائمی کمتر مشاهده می شوند. این علائم در مردان بیشتر شایع است و در برخی از افراد هیچ گونه علامتی ندارد.

علائم کلامیدیا در مردان ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

• داشتن ترشحات آبکی، شیری ویا چرکی از آلت تناسلی
  • داشتن درد و سوزش در زمان دفع ادرار
  • داشتن خارش و درد در مجرای ادراری
  • داشتن درد و متورم شدن یکی از بیضه ها و یا هر دو

سایر علائم در زنان و مردان

در ناحیه گلو یا مقعد در زنان و مردان ممکن است با برقراری رابطه جنسی دهانی و یا مقعدی به کلامیدیا مبتلا شوند. اغلب اوقات، دراین شرایط هیچ علائمی بوجود نمی آید.

با اینکه این بیماری زیاد شایع نیست، ولی اگر در تماس با مایع منی، ترشحات ابتدایی مرتبط با کلامیدیا  و یا ترشحات واژن با چشم‌ها گردد، ممکن است چشم دچار کلامیدیا شود. این نوع ابتلا می تواند به دلیل تماس مستقیم  و یا مالیدن چشم ها با دست آلوده رخ دهد.

علائم کلامیدیا در گلو

• ایجاد گلودرد
  • متورم شدن غده‌های لنفاوی در گردن
  • داشتن تب
  • قرمز شدن گلو
علائم کلامیدیا در گلو

علائم مقعدی کلامیدیا

• ایجاد خارش و درد در مقعد
  • داشتن ترشحات مقعدی و یا خونریزی
  • داشتن ورم در ناحیه مقعد

علائم کلامیدیا در چشم

• قرمز شدن چشم ها
  • ترشحات چشمی
  • تورم هر دو پلک
  • خارش چشم و تحریک شدن آن

در صورتی که شریک جنسی شما یا خودتان هر یک از علائم بالا را دارید، باید رابطه جنسی مقعدی، واژینال و دهانی خود را برای مدتی کنار بگذارید تا وقتی که آزمایش بدهید. بهتر است برای درمان به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

چگونگی ابتلا به کلامیدیا

کلامیدیا به وسیله داشتن سه نوع رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی انتقال می یابد. بعلاوه امکان سرایت آن با استفاده از اسباب بازی های جنسی نیز هست.

همچنین کلامیدیا در حین زایمان طبیعی هم از طریق مادر به نوزاد انتقال می یابد و موجب پنومونی و صدمه زدن به چشم های نوزاد می شود. بهترین شیوه برای پیشگیری از ابتلای نوزادن به کلامیدیا در واقع انجام غربالگری و درمان کلامیدیا در زنان باردار است.

آیا کلامیدیا با بوسیدن یا از طریق توالت فرنگی انتقال پیدا می کند؟

احتمال انتقال یافتن این بیماری از طریق بوسیدن دهان به دهان وجود ندارد. اما اگر در حین برقراری رابطه جنسی همسر یا شریک جنسی خود را از ناحیه آلت تناسلی اش ببوسید امکان دارد در معرض خطر قرار بگیرید. کلامیدیا از طریق توالت فرنگی منتشر نمی شود.

چه کسانی در معرض ابتلا هستند؟

هر شخصی که رابطه جنسی برقرار می‌کند ممکن است به کلامیدیا مبتلا گردد. به خصوص در رابطه های جنسی ای که محافظت شده نیستند. با این وجود، گروه های خاصی هستند که به علت یکسری عوامل بیولوژیکی و رفتاری بیشتر در معرض خطر هستند.

این بیماری به خصوص در جوانانی که در سنین ۱۵ تا ۲۴ سالگی هستند بسیار شایع است که حدودا دو سوم از از کل موارد را شامل می شوند.

خطر ابتلا به عفونت STD در بانوان به دلیل آناتومی خاص بدنشان بیشتر است. پوست ظریف و نازک واژن نسبت به پوست آلت تناسلی مردان، راه نفوظ راحت تری برای باکتری هاست. مطابق آمار از میان هر ۲۰بانوی جوان که فعالیت جنسی نیز دارند از ۱۴ تا ۲۴سال، یک نفر مبتلا به کلامیدیا است. همچنین مردانی که با همجنس های خود در رابطه جنسی MSM هستند هم بیشتر در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران هستند و ممکن است از دو طریق یعنی رابطه مقعدی و دهانی به این بیماری دچار شوند.

بیشتر بخوانید: سنگ کلیه

راه های پیشگیری از کلامیدیا

• با توجه به نوع رابطه جنسی ای که با شریک جنسی تان دارید، از کاندوم حتما استفاده کنید. (کاندوم لاتکس یا کاندوم دهانی هنگام برقراری رابطه دهانی، مقعدی یا واژینال)
  • داشتن رابطه تک همسری با فردی که تست آن منفی شده است.
  • نداشتن چندین رابطه و شریک جنسی.
  • پرهیز از شستشوی واژن با استفاده از دوش که ممکن است باکتری های مفید واژن را کاهش داده و ریسک ابتلا را افزایش دهد.

پیش از برقراری رابطه جنسی خودتان و یا همسرتان اگر علائم خاصی دارید یا به آلوده بودنتان مشکوک هستید، مجددا آزمایش بدهید. اگر آزمایش شما مثبت شد و تصمیم به معالجه گرفتید، باید حتما شریک جنسی فعلی و پیشین خود را از این مسئله باخبر کنید، تا آن ها نیز مورد بررسی و معالجه قرار گیرند.

مشورت و درمیان گذاشتن نگرانی تان در مورد آلوده بودن به کلامیدیا و انجام آزمایش‌های با نظم(حتی زمانی که علائمی ندارید) کمک می کند از وضعیت خود مطلع باشید و خود را سالم نگه دارید.