درمان واریکوسل گرید 2

واریکوسل گرید ۲

واریکوسل گرید ۲ بیماری است که اغلب در بالای یکی از بیضه‌ها (اکثرا در سمت چپ) ایجاد می‌شود. زمانی که واریکوسل به گرید ۲ می‌رسد هنگام معاینه بدون مانور والسالوا حس می‌شود و در برخی موارد به صورت طبیعی قابل دیدن است. واریکوسل در این مرحله معمولاُ منجر به ایجاد درد می‌شود، در باروری اختلال ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب کاهش اسپرم در مایع منی شود. بنابراین باید درمان‌های لازم صورت بگیرد. در ادامه‌ی این مقاله بیشتر در مورد این مرحله از بیماری واریکوسل، تشخیص و درمان آن توضیح می‌دهیم.

واریکوسل گرید 2

واریکوسل گرید ۲

واریکوسل یک بیماری شایع است که بین ۱۰ الی ۱۵ درصد از آقایان شایع است و از سیاهرگ‌های واریسی که در کیسه بیضه وجود دارند تشکیل می‌شود. در واقع واریکوسل مجموعه‌ای از رگ‌های متورم است که به دلیل اختلال جریان خون در سیاهرگ‌های کیسه بیضه تشکیل می‌شود. جمع شدن جریان خون غیر طبیعی در سیاهرگ به تدریج می‌تواند سیاهرگ را به واریس تبدیل نماید.

علت ایجاد واریکوسل گرید ۲

متخصصین هنوز به درستی نمی‌دانند که علت ایجاد واریکوسل چیست اما به نظر می‌رسد علت ایجاد آن به دلیل اختلال در جریان خون اسپرم باشد که خون را به سمت بیضه می‌برد و از آن خارج می‌کند.

طناب اسپرماتیک به مجموعه‌ای از رگ‌ها و اعصاب گفته می‌شود که جریان خون را از بیضه به سمت قلب برقرار می‌کند. اگر دریچه‌ی یک یا چند سیاهرگ‌ موجود در طناب اسپرماتیک به خوبی بسته نشود، در جریان خون اختلال ایجاد می‌شود و منجر به بروز واریکوسل می‌شود.

علائم واریکوسل گرید ۲

واریکوسل گریدهای مختلفی دارد که از ۰ تا ۳ طبقه بندی می‌شود. زمانی که به گرید ۲ برسد برای بیمار قابل مشاهده و قابل لمس است و بیمار می‌تواند تورم در کیسه بیضه را حس کند و در برخی موارد نیز قابل مشاهده است. در موارد شدید ممکن است موجب آسیب دائمی به بیضه‌ها شود که تحت عنوان آتروفی بیضه شناخته می‌شود. به طور کلی علائم واریکوسل گرید ۲ بدین صورت است:

• درد: درد معمولاُ در سمتی که واریکوسل وجود دارد بیشتر احساس می‌شود، میزان درد در حالت ایستاده بیشتر می‌شود.
  • شدت درد در هوای گرم و یا پس از انجام فعالیت بدنی شدیدتر می‌شود.
  • بیضه در سمتی که واریکوسل دارد کوچکتر است.
  • ناباروری

تشخیص واریکوسل گرید ۲

در معاینه‌ی بالینی واریکوسل گرید ۲ بدون مانور والسالوا نیز رگ‌های واریسی حس می‌شوند اما معمولاُ قابل دیدن نیستند.

در برخی مواقع جهت تائید تشخیص ممکن است سونوگرافی از کیسه بیضه توصیه شود.

درمان واریکوسل گرید ۲

زمانی که واریکوسل به گرید ۲ برسد علائم قابل توجهی را برای بیمار ایجاد می‌کند که به تدریج بدتر می‌شود. در اغلب موارد پزشکان ترجیح می‌دهند درمان‌های محافظه کارانه را برای بیماران تجویز کنند اما گاهی اوقات چاره‌ای جز جراحی باقی نمی‌ماند.

جراحی برای واریکوسل گرید ۲ در صورتی که شرایط زیر وجود داشته باشد پیشنهاد می‌شود:

• اسپرم بیمار کم و یا بی کیفیت است و این موضوع منجر به ناباروری شده است.
  • واریکوسل گرید ۲ باعث درد و ناراحتی شدید برای بیمار شده است.
  • پزشک احتمال می‌دهد که در صورت عدم درمان، وضعیت بیماری بدتر شده و ممکن است آتروفی بیضه ایجاد شود.

واریکوسل گرید ۲ در صورت عدم درمان ممکن است باعث کاهش تستوسترون و عوارض مرتبط با این موضوع مانند سندرم متابولیک، دیابت و یا پوکی استخوان شود.

درمان غیرجراحی واریکوسل گرید ۲

در صورتی که میزان درد خفیف تا متوسط باشد و بیماری تاثیری در باروری او نداشته باشد، تنها درمان‌هایی برای کنترل علائم پیشنهاد می‌شود. به عنوان مثال:

• استفاده از کمپرس سرد جهت کم کردن میزان تورم
  • مصرف داروهای مسکن جهت کاهش درد
  • پوشیدن لباس‌های زیر تنگ جهت پیشگیری از جریان خون نامنظم و یا جمع شدن خون

بیشتر بخوانید: درمان قطعی واریکوسل

روش‌های جراحی واریکوسل گرید ۲

روش‌های جراحی واریکوسل گرید ۲ نیز به صورت زیر است:

1. آمبولیزاسیون از طریق پوست

یک روش غیرجراحی است که جریان خون به سمت رگ‌های واریسی قطع می‌کند. در این عمل یک سیم پیچ یا محلول از طریق کشاله ران وارد می‌شود تا رگ واریسی زخمی و دهانه‌ی آن مسدود شود.

• واریکوسلکتومی باز

در این روش جراحی، یک برش روی کیسه بیضه ایجاد می‌شود و رگ‌های واریسی بسته می‌شوند. دوران نقاهت این عمل طولانی بوده و منجر به تشکیل اسکار می‌شود بنابراین اکثر جراح‌ها این روش را انتخاب نمی‌کنند.

• واریکوسلکتومی میکروسکوپی

یک برش میکروسکوپی کمتر از ۱ میلی‌متر روی کیسه بیضه ایجاد می‌شود و سیاهرگ‌های آسیب دیده با استفاده از میکروسکوپ شناسایی و برداشته می‌شوند. با توجه به اینکه این برش بسیار کوچک است جای زخم کوچکی را ایجاد می‌کند و دوره‌ی نقاهت نیز بسیار کوتاه است.

• واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی

در این روش جراحی از لاپاراسکوپ برای مشاهده و درمان رگ‌ها واریسی استفاده می‌شود. جراحی با ایجاد یک برش کوچک روی شکم انجام می‌شود، از طریق این برش لاپاراسکوپ و ابزار جراحی وارد می‌شود تا رگ‌های واریسی مسدود شود. این روش نسبت به روش واریکوسلکتومی باز کم تهاجمی‌تر است.