واریکوسلکتومی

واریکوسلکتومی یک روش جراحی است که واریکوسل را درمان می کند. درد بیضه را کاهش می دهد و می تواند باروری مردان را افزایش دهد. خطرات شامل تورم، کبودی و آسیب به شریان بیضه شما است. اکثر افراد در عرض شش هفته پس از واریکوسلکتومی به طور کامل بهبود می یابند.

واریکوسلکتومی چیست؟

واریکوسلکتومی (vair-ick-oh-seel-eck-toh-mee) یک روش جراحی است که واریکوسل را ترمیم می کند. واریکوسل (vair-ick-oh-seels) یک اختلال رایج در سیاهرگ های داخل کیسه بیضه شما است. کیسه بیضه کیسه ای از پوست پشت آلت تناسلی است. معمولاً حاوی بیضه ها است. اگر واریکوسل دارید، وریدهای داخل کیسه بیضه شما بزرگتر از آن چیزی است که باید باشد.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای واریکوسلکتومی هستند؟

واریکوسل حدود ۱ نفر از هر ۵ مرد را مبتلا می کند. آن ها می توانند در هر سنی اتفاق بیفتند. با این حال، افراد متوجه واریکوسل در دوران بلوغ یا اندکی پس از آن می شوند. تقریباً نیمی از مردان واریکوسلکتومی را برای بهبود شانس بارداری خود انتخاب می کنند. در صورت داشتن درد زیاد در بیضه یا کاهش تولید تستوسترون، پزشک شما ممکن است واریکوسلکتومی را نیز توصیه کند. از جمله ویروس های مقاربتی می توان به ویروس پاپیلوم انسانی یا اچ پی وی اشاره کرد که می تواند به سرطان هم منجر شود.

چه کسانی کاندیدای مناسب برای واریکوسلکتومی هستند؟

آیا از بین بردن واریکوسل باعث بهبود باروری می شود؟

بله، حذف واریکوسل باعث بهبود باروری می شود. میزان بارداری ممکن است پس از واریکوسلکتومی تا نزدیک به ۷۰ درصد افزایش یابد.

واریکوسلکتومی چقدر رایج است؟

واریکوسلکتومی بسیار رایج است و در واقع رایج ترین روش برای درمان ناباروری مردان است.

واریکوسلکتومی چقدر دردناک است؟

واریکوسلکتومی نسبتاً دردناک است. درد باید پس از چند روز شروع به بهبود کند. می توانید درد خود را با مسکن های بدون نسخه کنترل کنید. پزشک شما ممکن است مسکن برای درد شدید تجویز کند.

اگر واریکوسل درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

واریکوسل به خودی خود از بین نمی رود. ممکن است بزرگتر یا قابل توجه تر شود. واریکوسل ممکن است باعث ناباروری مردان شود. آن ها همچنین می توانند باعث کوچک شدن بیضه های شما شوند (آتروفی بیضه).

چگونه پزشک من واریکوسل را تشخیص می دهد؟

پزشک از شما در مورد علائم شما سوال خواهد کرد. آن ها همچنین معاینه فیزیکی بیضه های شما را انجام خواهند داد. آن ها ممکن است از شما بخواهند که بایستید، بنشینید یا مثل اینکه دارید مدفوع می کنید (مانور والسالوا) پایین بیایید. تا ۹۰ درصد واریکوسل ها فقط در بیضه چپ هستند (واریکوسل یک طرفه). با این حال، واریکوسل ممکن است در بیضه چپ و راست رخ دهد (واریکوسل دو طرفه).

پزشک شما ممکن است سونوگرافی، تجزیه و تحلیل مایع منی و آزمایش خون را تجویز کند. اینها به تأیید تشخیص پزشک کمک می کند. سونوگرافی نمای دقیق تری از سیاهرگ های بیضه شما ارائه می دهد. تجزیه و تحلیل مایع منی و آزمایش خون می تواند به تعیین اینکه آیا واریکوسل بر باروری شما تأثیر می گذارد یا خیر کمک می کند.

پس از تایید تشخیص واریکوسل، پزشک شما شدت آن را تعیین می کند. چهار درجه مختلف واریکوسل وجود دارد:

درجه ۰. این کوچکترین نوع واریکوسل است. پزشک شما نمی تواند آن را در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهد، اما آن ها می توانند آن را در سونوگرافی ببینند. نام دیگر واریکوسل درجه ۰، واریکوسل تحت بالینی است.

درجه I. پزشک شما تنها زمانی می تواند واریکوسل را احساس کند که مانور Valsalva را انجام دهید.

درجه دوم. واریکوسل بزرگتر است. پزشک شما می تواند آن را احساس کند، اما قابل مشاهده نیست.

درجه III. بزرگترین نوع  واریکوسل است، پزشک شما می تواند آن را به وضوح ببیند.

پزشک شما یکی از انواع مختلف واریکوسلکتومی را توصیه می کند. انواع مختلف عبارتند از:

جراحی باز

در طول جراحی باز، پزشک پوست و بافت شما را برش می دهد. این یک دید واضح از منطقه آسیب دیده شما را فراهم می کند. روش های جراحی باز واریکوسلکتومی عبارتند از:

بستن اینگوینال. پزشک شما از طریق کانال مغبنی به واریکوسل شما دسترسی خواهد داشت. کانال اینگوینال شما در کشاله ران، نزدیک پایین ترین قسمت معده (شکم) قرار دارد.

بستن زیرینگوینال. پزشک شما به واریکوسل شما از کشاله ران، زیر رباط اینگوینال (رباط پوپارت) دسترسی خواهد داشت.

بستن رتروپریتونال بالا. پزشک شما از پشت صفاق به واریکوسل شما دسترسی خواهد داشت. صفاق شما (pare-uh-tuh-nee-um) یک غشای شفاف و آبکی است که شکم شما را می پوشاند.

جراحی کم تهاجمی

در طول جراحی کم تهاجمی، پزشک شما از تکنیک هایی استفاده می کند که آسیب کمتری به پوست و بافت شما وارد می کند. روش های واریکوسلکتومی کم تهاجمی عبارتند از:

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپیک. پزشک شما چندین برش کوچک (برش) در قسمت پایین شکم شما ایجاد می کند. سپس، پزشک یک لاپاروسکوپ (یک میله نازک با دوربین متصل به آن) را در برش ها قرار می دهد تا به آن ها کمک کند واریکوسل شما را روی صفحه رایانه ببینند. آن ها از ابزارهای کوچک و دقیق برای عمل واریکوسل شما استفاده می کنند.

واریکوسلکتومی میکروسرجری. پزشک شما چندین برش کوچک در ناحیه کمی بالاتر از کشاله ران شما ایجاد می کند. سپس از یک میکروسکوپ عامل قدرتمند برای مشاهده واریکوسل و ابزارهای کوچک برای عمل واریکوسل شما استفاده می کنند.

قبل از واریکوسلکتومی چه اتفاقی می افتد؟

قبل از واریکوسلکتومی، پزشک سلامت عمومی شما را ارزیابی می کند و موارد حیاتی شما (دما، نبض و فشار خون) را اندازه گیری می کند.

در مورد داروهای تجویزی یا بدون نسخه (OTC) که مصرف می کنید، از جمله مکمل های گیاهی، به پزشکتان بگویید. آسپرین، داروهای ضد التهاب و برخی مکمل های گیاهی می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

آلرژی خود را به پزشک خود نیز توضیح دهید. هر حساسیتی را بگنجانید، حتی اگر به نظر غیرمرتبط با روش باشد، مانند داروها، پاک کننده های پوست مانند ید یا ایزوپروپیل الکل، لاتکس و غذاها.

پزشک شما دستورالعمل‌های خاصی را در مورد زمان خوردن و نوشیدن قبل از عمل به شما می‌دهد. پیروی از این دستورالعمل ها مهم است. اگر مایعات یا غذا در معده خود دارید، این احتمال وجود دارد که در هنگام بیهوشی استفراغ کنید. در صورت استفراغ، ممکن است غذا یا مایعات را به داخل ریه های خود استنشاق کنید (آسپیراسیون ریوی). آسپیراسیون ریوی می تواند باعث بیماری های جدی از جمله ذات الریه و خفگی شود.

قبل از واریکوسلکتومی چه اتفاقی می افتد؟

در طول واریکوسلکتومی چه اتفاقی می افتد؟

تیمی از پزشک که در زمینه بیماری های دستگاه ادراری و شرایط سیستم تولید مثل تخصص دارند، واریکوسلکتومی را انجام می دهند. این تیم شامل:

• متخصص اورولوژی
  • متخصص بیهوشی
  • پرستاران

متخصص بیهوشی شما را با بیهوشی عمومی آرام می کند (تو را تحت بیهوشی قرار می دهد). شما بیدار نخواهید بود و هیچ دردی را در طول عمل احساس نخواهید کرد.

هنگامی که به خواب می روید، متخصص اورولوژی از یک چاقوی تیز و استریل (اسکالپل) برای ایجاد برش در پوست و دسترسی به واریکوسل شما استفاده می کند. سپس رگ‌ها را می‌برند و انتهای آن را می‌بندند. مهر و موم کردن انتها باعث می شود خون به سایر وریدهای سالم در کیسه بیضه شما جریان یابد.

هنگامی که اورولوژیست شما واریکوسل را درمان کرد، ممکن است لوله های سیلیکونی کوچکی را در ناحیه آسیب دیده قرار دهد تا خون یا مایعات را تخلیه کند. آن ها لوله ها را در جای خود می دوزند. در نهایت، برش ها را بخیه می زنند.

واریکوسلکتومی چقدر طول می کشد؟

طول واریکوسلکتومی به نوع تکنیکی که پزشک شما استفاده می کند بستگی دارد. واریکوسلکتومی میکروسرجری ممکن است بین یک تا سه ساعت طول بکشد. واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی معمولاً ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می کشد. واریکوسلکتومی لاپاراسکوپی دو طرفه یا واریکوسلکتومی میکروسرجری دو طرفه دوبرابر طول خواهد کشید.

بعد از واریکوسلکتومی چه اتفاقی می افتد؟

پس از واریکوسلکتومی، یک پزشک بخیه های شما را با بانداژ می پوشاند. متخصص بیهوشی نیز تزریق بیهوشی به بدن شما را متوقف می کند. شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. پزشکتان منتظر می ماند تا شما بیدار شوید و سلامت کلی شما را بررسی می کند. هنگامی که از خواب بیدار می شوید، ممکن است احساس گیجی کنید. ممکن است ناحیه کشاله ران یا شکم شما احساس درد کند. هنگامی که پزشک شما تشخیص دادند که مشکلی وجود ندارد، شما را مرخص می کنند (به شما اجازه می دهند به خانه بروید). در بیشتر موارد، می توانید چند ساعت پس از عمل به خانه بروید. با این حال، باید یکی از اعضای خانواده یا دوستی داشته باشید که شما را به خانه برساند. یکی از دوستان یا اعضای خانواده نیز باید در یکی دو روز اول بعد از عمل به مراقبت از شما کمک کند.

مزایای واریکوسلکتومی چیست؟

• جراحی واریکوسلکتومی یک روش نسبتاً ایمن است. خطر عوارض یا عوارض جانبی آن کم است.
  • باروری شما ممکن است در نتیجه افزایش تولید اسپرم و تستوسترون افزایش یابد.
  • درد بیضه کاهش خواهد یافت.
  • افزایش عزت نفس. واریکوسل اغلب شبیه یک کیسه اسپاگتی است. این روش ظاهر و احساس کیسه بیضه شما را بهبود می بخشد.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد واریکوسلکتومی یک روش جراحی است که واریکوسل را درمان می کند. در واقع رایج ترین روش برای درمان ناباروری مردان است. جراحی واریکوسلکتومی یک روش نسبتاً ایمن است. خطر عوارض یا عوارض جانبی آن کم است. بهتر است برای تشخیص و درمان سریعتر به یک اورولوژیست مراجعه کنید.