علائم واریکوسل

علائم واریکوسل شامل یکسری موارد می شود که در اینجا به طور کامل به آن می پردازیم. واریکوسل یا به اصطلاح واریس بیضه، عارضه ایست که موجب بزرگ شدن وریدهای درون کیسه بیضه می شود که اکثرا در سمت چپ کیسه بیضه و خیلی به ندرت در طرف راست آن دیده می شود، ولی این امکان وجود دارد که در هر دو سمت کیسه بیضه هم مشاهده شود.

عارضه واریکوسل تنها در بیضه ها مشاهده می شود و خیلی به رگ های واریسی شبیه است که در پاها مشاهده می شوند. این بیماری ممکن است موجب کاهش تولید اسپرم گردد که در بعضی موارد می تواند باعث ناباروری گردد. علاوه بر این، می تواند باعث تورم، کوچک شدن بیضه ها و همچنین منجر به درد شود.

میزان شیوع واریکوسل

واریکوسل یا واریس بیضه تقریبا یک بیماری شایع در مردان است و در ۱۵ درصد از مردان مشاهده می شود. در واقع واریکوسل دلیل اصلی ناباروری در مردان است که در ۴۰ درصد از مردان با تعداد اسپرم اندک دیده می شود. علاوه بر این، در مردان با سن ۱۵ الی ۲۵ سال بیشتر شایع است.

میزان شیوع واریکوسل

واریکوسل اغلب در دوران بلوغ بوجود می آید و اکثرا در سمت چپ کیسه بیضه مشاهده می گردد. آناتومی سمت راست و چپ بیضه ها مانند هم نیستند و واریکوسل می تواند در هر دو سمت وجود داشته باشد ولی این خیلی نادر است. همه انواع واریکوسل روی کاهش تولید اسپرم تاثیر نمی گذارند. واریکوسل را می توان درمان کرد و تا وقتی که دیگر مشکلات و علل ناباروری برای زن و یا مرد وجود نداشته باشد، باروری مرد بدون نیاز به درمان اضافی ممکن است.

چه عواملی باعث ایجاد واریکوسل می شوند؟

بیضه ها از راه متصل شدن به طناب منوی در جایشان نگه داشته می شوند. طنابی که هر بیضه را در جای خودش نگه می دارد، همچنین حامل سیاهرگ ها، سرخرگ ها و اعصابی است که به هر غده بیضه تعلق دارد. در سیاهرگ هایی که سالم هستند و داخل کیسه بیضه اند، یکسری روزنه های یک طرفه وجود دارد که خون را از درون بیضه به کیسه بیضه انتقال می دهند و از آنجا هم آنرا به سمت قلب برمی گردانند.  بعضی اوقات خون به سادگی در درون این سیاهرگ ها جریان نمی یابد و در آن جا انباشته می گردد و موجب بزرگ شدن سیاهرگ می شود.

علائم و نشانه های اصلی واریکوسل

این احتمال هست که واریکوسل هیچ نوع علامت بارزی در فرد ایجاد نکند. ولی علائم شایعی هم دارد که ممکن است با آن مواجه شوید، این ها شامل موارد زیرند:

۱.  به وجود آمدن برآمدگی در یکی از بیضه‌ها

۲.  به وجود آمدن تورم کیسه بیضه

۳.  بزرگ شدگی یا پیچ خوردن قابل مشاهده سیاهرگ‌ها در کیسه بیضه که معمولا شکلی مشابه یک کیسه پُر از کرم دارد.

۴.  داشتن احساس درد مبهم و زیاد در قسمت بیضه

بیمار ممکن است با این شکایت به پزشک خود مراجعه کند که دچار بزرگی، عدم تقارن بیضه‌ها، یا درد در بیضه ها و یا ناباروری بعد از ازدواج مراجعه کند. اما شایع ترین شکل آن، بدون نشانه، بصورت اتفاقی، در حین معاینه پزشک، متوجه آن می شوند. در زمان معاینه، معمولا بزگ شدن و تورم عروق بیضه ها و مخصوصا در طرف چپ مشخص است. در حالتی که فرد ایستاده و یا با فشار شکمی درد بدتر می شود، اما در حالت خوابیده از بین می رود. اگر این تورم عروقی در حالت خوابیده برطرف نشود، باید به نوع ثانویه آن شک کرد.

علت بیماری واریکوسل

همانطور که گفته شد بیضه ها از راه متصل شدن به طناب منوی در جای خودشان نگه داشته می شوند. طنابی که هر بیضه را نگه میدارد و همچنین حامل سرخرگ ها، سیاهرگ ها و اعصاب متعلق به هر یک از بیضه هاست. در سیاهرگ هایی که سالم اند و در داخل کیسه بیضه قرار دارند یک سری دریچه هایی وجود دارند که یک طرفه اند. خون به راحتی در درون این سیاهرگ ها جریان نمی یابد و در آن جا تجمع می یابد و موجب بزرگ شدن سیاهرگ ها  می گردد.

اصولا باید گفت که هیچ عامل خطر شناخته شده و مشخصی برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق به وجود آمدن آن هم ناشناخته است. واریکوسل به تدریج و در یک سیکل زمانی طولانی مدت ایجاد می شود. بیشتر مردانی که به این عارضه مبتلا می شوند در سنین ۱۵ الی ۲۵ سال قرار دارند.

عوارض احتمالی واریکوسل

این بیماری می تواند در کاهش باروری در مردان موثر باشد. واریکوسل اغلب در ۳۵ الی ۴۴ درصد مردانی که به ناباروری اولیه دچارند، همچنین در ۴۵ الی ۸۱ درصد مردانی که به ناباروری ثانویه مبتلا هستند، دیده می شود.

ناباروری اولیه به حالتی گفته می شود که یک زوج پس از حداقل یک سال تلاش مستمر قادر به بچه دار شدن نیستند. در حالیکه ناباروری ثانویه به حالتی گفته می شود که یک زوج حداقل یکبار بچه دار شده اند، ولی پس از آن دیگر قادر به باروری دوباره نیستند.

تشخیص واریکوسل

پزشک اغلب پس از معاینه فیزیکی قادر است مشکل را تشخیص دهد. واریکوسل در زمان دراز کشیدن همیشه قابل مشاهده و مشخص نیست. پزشک در هنگام ایستادن فرد و همچنین دراز کشیدن، بیضه هایش را معاینه می کند.

این امکان وجود دارد که پزشک انجام سونوگرافی اسکروتومی را مورد نیاز بداند. این آزمایش به اندازه گیری رگ های اسپرماتیک کمک خواهد کرد و به پزشک این اجازه را خواهد داد که یک تصویر دقیق از مشکل را داشته باشد.

بعد از تشخیص واریکوسل، پزشک آن را با یکی از سه درجه بالینی دسته بندی خواهد کرد. مطابق اندازه توده در بیضه که دارای درجه ۱ تا ۳ می باشند. در اینجا درجه ۱ کوچکترین و درجه ۳ بزرگترین است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

معاینه سالیانه سلامتی جنسی پسران به منظور نظارت روی رشد و سلامت بیضه ها اهمیت دارد. این مهم است که این قرار ها را درست برنامه ریزی کنید و نگه دارید. یکسری از این شرایط هستند که به درد، تورم و توده در کیسه بیضه کمک خواهد کرد. در صورتی که، هر یک از این موارد را تجربه کردید، به منظور تشخیص سریع تر و دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

واریکوسل و ناباروری

وجود واریکوسل با کاهش تعداد اسپرم ها، افزایش در اسپرم آسیب دیده DNA، مورفولوژی و یا فرم ضعیف اسپرم و حرکت ضعیف اسپرم همراه خواهد بود.

به طور دقیق مشخص نیست که چرا واریکوسل موجب ناباروری مردان می گردد، ولی نظریه هایی در این مورد وجود دارد.

1. محبوب ترین نظریه این است که خون تجمع یافته دمای کلی موجود در بیضه ها را افزایش می دهد، با افزایش گرمای کیسه بیضه ممکن است به اسپرم ها آسیب برسد.
  2. دیگر نظریه این است که گردش خون ضعیف در بیضه ها  باعث افزایش سطح سموم می شود که منجر به ضعف سلامتی مایع منی می گردد.
  3. نظریه دیگری که وجود دارد این است که افزایش فشار اسکروتوم یا کیسه بیضه سلامتی مایع منی را دچار مشکل می کند.
  4. علاوه بر این، اکسیژن رسانی ضعیف به بیضه ها هم نظریه دیگری است.