علائم واریکوسل

علائم واریکوسل شامل چه مواردی است؟ چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟ انواع واریکوسل چه نشانه‌هایی دارند؟ واریکوسل یا به اصطلاح واریس بیضه، عارضه‌ای است که موجب بزرگ شدن وریدهای درون کیسه بیضه می‌شود و اکثرا در سمت چپ کیسه بیضه و خیلی به ندرت در طرف راست آن دیده می‌شود، اما این امکان نیز وجود دارد که در هر دو سمت کیسه بیضه هم مشاهده شود. این بیماری ممکن است موجب کاهش تولید اسپرم گردد که در بعضی موارد می تواند باعث ناباروری گردد. علاوه بر این، می تواند باعث تورم، کوچک شدن بیضه‌ها و همچنین منجر به درد شود. به همین دلیل مهم است که با شناخت علائم این بیماری، نسبت به آن آگاهی کافی داشته و در صورت مشاهده هر گونه نشانه‌ای از این بیماری، برای تشخیص دقیق‌تر و درمان آن در زمان مناسب اقدام کنید.

علائم واریکوسل

میزان شیوع واریکوسل

واریکوسل یا واریس بیضه تقریبا یک بیماری شایع در مردان است که در ۱۵ درصد از مردان مشاهده می‌شود. در واقع، واریکوسل دلیل اصلی ناباروری مردان است که در ۴۰ درصد از مردان با تعداد اسپرم اندک دیده می‌شود. علاوه بر این، در مردان با سن ۱۵ تا ۲۵ سال شیوع بیشتری دارد.

واریکوسل اغلب در دوران بلوغ به وجود می‌آید و اکثرا در سمت چپ کیسه بیضه مشاهده می‌گردد. در واقع، واریکوسل می‌تواند در هر دو سمت وجود داشته باشد ولی این مورد بسیار نادر است. میزان شیوع واریکوسل در مردانی که با ناباروری مواجه هستند بسیار بیشتر است. حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از مردان با ناباروری اولیه (ناباروری بدون داشتن فرزند) و ۸۰ درصد از مردان با ناباروری ثانویه (ناباروری پس از داشتن فرزند) به واریکوسل مبتلا هستند.

علائم و نشانه های اصلی واریکوسل

این احتمال وجود دارد که واریکوسل هیچ نوع علامت بارزی در فرد ایجاد نکند. ولی علائم شایعی هم دارد که ممکن است با آن مواجه شوید، این علائم شامل موارد زیر است:

• بروز تورم کیسه بیضه
  • به وجود آمدن برآمدگی در یکی از بیضه‌ها
  • داشتن احساس درد مبهم و زیاد در قسمت بیضه
  • بزرگ شدن یا پیچ خوردن قابل مشاهده سیاهرگ‌ها در کیسه بیضه که معمولا شکلی مشابه یک کیسه پُر از کرم دارد.

بیمار ممکن است به این دلایل به پزشک خود مراجعه کند که دچار بزرگی، عدم تقارن بیضه‌ها، یا درد در بیضه ها و یا ناباروری مراجعه کند. اما شایع‌ترین شکل آن، بدون نشانه بوده و در حین معاینه پزشک، مشخص می‌شود. این عارضه در زمان معاینه، معمولا با بزرگ شدن و تورم عروق بیضه خصوصا در طرف چپ مشخص خواهد شد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم یا نگرانی‌هایی در مورد سلامت بیضه‌ها، مشاوره با یک پزشک یا اورولوژیست ضروری بوده تا ضمن تشخیص دقیق، درمان واریکوسل صورت بگیرد.

تشخیص واریکوسل

پزشک اغلب پس از معاینه فیزیکی قادر است مشکل را تشخیص دهد. واریکوسل در زمان دراز کشیدن همیشه قابل مشاهده و مشخص نیست. پزشک در هنگام ایستادن فرد و همچنین دراز کشیدن، بیضه هایش را معاینه می کند.

این امکان وجود دارد که پزشک انجام سونوگرافی اسکروتومی را مورد نیاز بداند. این آزمایش به اندازه گیری رگ های اسپرماتیک کمک خواهد کرد و به پزشک این اجازه را خواهد داد که یک تصویر دقیق از مشکل را داشته باشد.

بعد از تشخیص واریکوسل، پزشک آن را با یکی از سه درجه بالینی دسته بندی خواهد کرد. مطابق اندازه توده در بیضه که دارای درجه ۱ تا ۳ می باشند. در اینجا درجه ۱ کوچکترین و درجه ۳ بزرگترین است.

نشانه های انواع واریکوسل

نشانه‌ها و علائم واریکوسل بر حسب شدت و نوع بیماری متفاوت بوده و در واقع، انواع گرید واریکوسل، علائم و نشانه‌‌های مختلفی داشته که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم:

• نشانه‌های گرید یک واریکوسل: گرید یک واریکوسل خفیف‌ترین درجه این عارضه بوده که در بیشتر موارد با تورم بدون درد  در رگ‌های کیسه بیضه همراه است.
  • نشانه‌های گرید دو واریکوسل: گرید دو واریکوسل به عنوان درجه متوسط این بیماری، علائم شدیدتری نسبت به گرید یک داشته و تورم ناشی از آن برای بیمار، قابل مشاهده و قابل لمس است. واریکوسل گرید دو همچنین، درد شدیدتر و قابل توجهی را برای بیمار ایجاد می‌کند.
  • نشانه‌های گرید سه واریکوسل: در واریکوسل گرید سه که نوع شدید واریکوسل است، رگ‌های کیسه بیضه بسیار برجسته بوده و احساس سنگینی یا ناراحتی در فرد ایجاد می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

معاینه سالیانه سلامتی جنسی پسران به منظور نظارت روی رشد و سلامت بیضه ها اهمیت دارد. این مهم است که این قرار ها را درست برنامه ریزی کنید و نگه دارید. یکسری از این شرایط هستند که به درد، تورم و توده در کیسه بیضه کمک خواهد کرد. در صورتی که، هر یک از این موارد را تجربه کردید، به منظور تشخیص سریع تر و دقیق به پزشکتان مراجعه کنید.