راش تناسلی

راش تناسلی و چگونگی درمان آن

راش تناسلی یک علامت پوستی است که می تواند به دلیل تعدادی از مشکلات سلامتی ایجاد شود و می تواند در هر قسمت از ناحیه تناسلی ایجاد شود. راش پوستی معمولاً قرمز رنگ است، ممکن است دردناک یا خارش دار باشند و ممکن است شامل برجستگی یا زخم باشند.

علل راش پوستی در اندام تناسلی

دلایل احتمالی زیادی برای راش پوستی تناسلی وجود دارد، از عفونت هایی که به راحتی قابل درمان هستند تا عفونت های مقاربتی (STIs)، آلرژی ها و اختلالات خود ایمنی. برخی از شایع ترین علل راش پوستی تناسلی عفونت ها هستند.

عفونت انگل یکی دیگر از دلایل احتمالی راش پوستی تناسلی است:

شپش ناحیه تناسلی حشرات ریز هستند. آنها در ناحیه تناسلی تخم می گذارند و اغلب از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. هجوم شپش ناحیه تناسلی باعث خارش و گاهی اوقات زخم می شود. شپش بدن با شپش شرمگاهی متفاوت است و بزرگتر است. آنها در لباس و روی پوست زندگی می کنند و از خون تغذیه می کنند. آنها باعث ایجاد بثورات خارش دار روی پوست می شوند.

علل راش پوستی در اندام تناسلی

گال نوعی از بثورات پوستی خارش دار است که توسط کنه های بسیار کوچک ایجاد می شود. آنها در پوست فرو می روند و باعث خارش شدید به خصوص در شب می شوند.

آلرژی و اختلالات خودایمنی از دیگر دلایل احتمالی راش پوستی تناسلی هستند:

درماتیت تماسی یک نوع رایج بثورات است که در تماس پوست با یک آلرژن یا محرکی مانند یک ماده شیمیایی خشن ایجاد می شود. لاتکس یک آلرژن است که ممکن است باعث ایجاد راش پوستی در ناحیه تناسلی شود زیرا معمولا در کاندوم استفاده می شود.

پسوریازیس یک بیماری شایع پوستی است. علت بروز آن ناشناخته است، اما پزشکان گمان می کنند که این یک اختلال خود ایمنی است. این عارضه می تواند بثورات صورتی، پوسته پوسته و خارش دار در هر نقطه از بدن ایجاد کند. پسوریازیس همچنین ممکن است باعث ایجاد زخم در ناحیه آلت تناسلی شود.

لیکن پلان کمتر شایع است اما بثورات پوستی خارش دار نیز ایجاد می کند. پزشکان از علت دقیق آن مطمئن نیستند، اما تصور می‌شود که علت آن یک آلرژن یا اختلال خود ایمنی باشد. در ناحیه تناسلی، لیکن پلان می تواند زخم ایجاد کند.

بیماری های مقاربتی یکی دیگر از علل احتمالی راش تناسلی است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

تبخال تناسلی، ویروسی که می تواند زخم های دردناک و تاول مانند در ناحیه تناسلی ایجاد کند.

زگیل تناسلی که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. آنها کوچک و گوشتی رنگ هستند و ممکن است خارش داشته باشند.

سیفلیس، یک عفونت باکتریایی که از طریق تماس جنسی منتشر می شود. این راش ایجاد می کند که می تواند در هر نقطه از بدن باشد. بثورات لزوماً خارش دار نیستند.

تشخیص راش تناسلی

قبل از درمان بثورات تناسلی، ابتدا پزشک باید علت آن را مشخص کند.

فرآیند تشخیص می تواند شامل برخی یا همه موارد زیر باشد:

معاینه فیزیکی

پزشک به ویژگی‌های بثورات، از جمله هرگونه ضایعه یا زگیل نگاه می‌کند. لطفا حین معاینه پزشک را از وجود هرگونه قرمزی یا ترشح غیرمعمول مطلع کنید.

آنها همچنین نواحی دیگری از پوست را که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، بررسی می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است انگشتان شما را مشاهده کنند تا به دنبال گال بگردند.

تست سواب

پزشکان ممکن است ترشحات واژینال و هر ترشحی که در اطراف آلت تناسلی وجود دارد، همراه با ضایعات، سواب بکشند.

بیوپسی

پزشک ممکن است بیوپسی پوست را تجویز کند، که طی آن بخشی از زگیل، بخشی از ضایعه یا سلول ‌های پوست را می‌خراشند یا برمی‌دارند.

بیوپسی زیر میکروسکوپ بررسی می شود. این یافته ها به طور بالقوه می تواند برای تشخیص بیماری هایی مانند پسوریازیس، گال و عفونت قارچی در مردان استفاده شود.

آزمایش خون

برخی از علل بثورات تناسلی، مانند تبخال و سیفلیس، ممکن است از طریق آزمایش خون شناسایی شوند.

تست‌های تشخیصی خانگی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای آزمایش عفونت‌های مقاربتی استفاده کنید، اگرچه ممکن است به اندازه آزمایش‌هایی که توسط پزشک انجام می‌شود قابل اعتماد نباشند. اگر از یک تست تشخیصی خانگی استفاده می کنید و نتیجه مثبت دریافت می کنید، از پزشک بخواهید نتایج را دوباره بررسی کند و در اسرع وقت تحت درمان قرار بگیرید.

درمان راش تناسلی

درمان مورد نیاز برای راش تناسلی به علت اصلی آن بستگی دارد.

با این حال، صرف نظر از علت، خارش راش را می توان با کرم های بدون نسخه (OTC) مانند هیدروکورتیزون درمان کرد.

همچنین ممکن است پزشک برای کاهش علائم در حین درمان بیماری زمینه ای، کرمی برای شما تجویز کند.

تا زمانی که ناحیه آسیب دیده تمیز و خشک باشد، برخی از عفونت های پوستی بدون درمان بهبود می یابند.

درمان راش تناسلی

در اینجا برخی از شرایط دیگر و درمان هایی که پزشک ممکن است توصیه کند آورده شده است:

• سیفلیس با آنتی بیوتیک درمان می شود.
  • زگیل ناحیه تناسلی
  • این زگیل ها با داروهای تجویزی درمان می شوند. پزشک همچنین می تواند زگیل های قابل مشاهده را با فریز کردن آنها با نیتروژن مایع یا برداشتن آنها با جراحی از بین ببرد.
  • تبخال ناحیه تناسلی
  • تبخال تناسلی هنوز قابل درمان نیست، اما این بیماری را می توان با داروها کنترل و درمان کرد.
  • شپش ناحیه تناسلی و بدن
  • شپش ها را می توان با یک شستشوی دارویی که مستقیماً روی محل عفونت اعمال می شود، از بین می برد و مدت زمان مورد نیاز روی آن باقی می ماند و شسته می شود.
  • برای جلوگیری از عفونت مجدد، باید لباس ها و ملافه ها را در آب داغ بشویید.
  • گال
  • گال را می توان با کرم ها یا لوسیون های دارویی تجویز شده توسط پزشک درمان کرد.
  • واکنش های آلرژیک
  • از بین بردن آلرژن باعث می شود که بثورات از بین بروند و از شیوع بعدی جلوگیری کنند.

اختلالات خود ایمنی

در حالی که هیچ درمانی برای اختلالات خودایمنی وجود ندارد، برخی داروها – مانند داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند – می توانند به کنترل علائم یا شرایط پوستی ناشی از این اختلالات کمک کنند.

لیکن پلان در اختلالات خود ایمنی رخ می دهد

این را می توان با آنتی هیستامین های OTC یا کرم های پوستی دارویی، تزریقات کورتیکواستروئیدی یا قرص ها درمان کرد.

جلوگیری از راش تناسلی

پیشگیری از بثورات یا راش تناسلی، به ویژه بثورات تناسلی که مجددا عود می کنند، به شدت به علت خود راش بستگی دارد.

برای جلوگیری از بثورات ناشی از بیماری های مقاربتی، می توانید:

همیشه از روش های پیشگیری استفاده کنید که در برابر بیماری های مقاربتی محافظت می کند، مانند کاندوم.

برای درمان بیماری های قبلی مانند تبخال از داروها استفاده کنید.

برای جلوگیری از بثورات ناشی از واکنش های آلرژیک، می توانید:

• در صورت افزایش خطر، آنتی هیستامین مصرف کنید.
  • از آلرژن هایی که باعث واکنش می شوند اجتناب کنید.

حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی شما را در بهترین حالت ممکن نگه می دارد، که ممکن است سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و به آن کمک کند تا با هر گونه عفونتی که می تواند باعث بثورات یا راش تناسلی شود مبارزه کند.