ارکیوپکسی

ارکیوپکسی و هر آنچه باید بدانید

ارکیوپکسی جراحی است که بیضه نزول نکرده را به داخل کیسه بیضه حرکت می دهد. اورکیوپکسی همچنین معمولاً جراحی را توصیف می کند که پیچ خوردگی بیضه را برطرف می کند. این روش معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد. خطرات شامل مشکلات درمانی، عفونت و کبودی است. بهبودی شما ممکن است دو یا چند هفته طول بکشد.

ارکیوپکسی چیست؟

اورکیوپکسی (یا کی-او-پک-سی) یک عمل جراحی برای حرکت بیضه از کشاله ران (ناحیه اینگوینال) به کیسه بیضه شما (کیسه پوست پشت آلت تناسلی شما که معمولاً شامل بیضه ها می شود) است. این روش برای همیشه بیضه شما را به کیسه بیضه ثابت می کند.

اورکیوپکسی همچنین می تواند پیچ ​​خوردگی بیضه را اصلاح کرده و از تکرار مجدد آن جلوگیری کند.

نام های دیگر ارکیوپکسی عبارتند از: orchidopexy (or-keh-doh-peck-see) و جراحی ترمیم بیضه نزول نکرده.

ارکیوپکسی چیست؟

چه کسانی نیاز به ارکیوپکسی دارند؟

ارکیوپکسی دو حالت را اصلاح می کند:

بیضه های نزول نکرده

در حالی که جنین پسر هنوز در رحم است، بیضه ها در شکم رشد می کنند. قبل از تولد، بیضه ها معمولاً از داخل شکم به داخل کیسه بیضه می افتند.

بیضه های نزول نکرده (کریپتورکید) قبل از تولد یا در چند ماه اول زندگی به داخل کیسه بیضه نمی افتند.

حدود ۳ درصد از نوزادان در بدو تولد بیضه های نزول نکرده دارند. بیضه های نزول نکرده تا ۳۰ درصد از نوزادان نارس را تحت تاثیر قرار می دهد.

ارکیوپکسی یک طرفه یک بیضه نزول نکرده را اصلاح می کند. ارکیوپکسی دو طرفه دو بیضه نزول نکرده را اصلاح می کند.

پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه یک وضعیت دردناک است که در آن جریان خون بیضه شما (طناب اسپرماتیک) پیچ خورده و جریان خون به بیضه شما را قطع می کند.

پیچ خوردگی بیضه حدود ۱ نفر از هر ۴۰۰۰ نفر زیر ۲۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

اورکیوپکسی در چه سنی باید انجام شود؟

اگر کودک شما بیضه های نزول نکرده ای دارد که پس از تولد به خودی خود نزول نمی کنند، باید بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی اورکیوپکسی انجام دهند.

اگر شما یا فرزندتان پیچ خوردگی بیضه دارید، باید فوراً تحت عمل جراحی قرار بگیرید. اگر خون شما ظرف شش ساعت به بیضه شما برنگردد، ممکن است پزشک مجبور شود بیضه را با جراحی خارج کند.

آیا ارکیوپکسی یک جراحی بزرگ است؟

نه، ارکیوپکسی یک جراحی بزرگ نیست. این یک روش سرپایی است، بنابراین لازم نیست یک شبه در بیمارستان بمانید. ممکن است بعد از عمل به خانه بروید.

اورکیوپکسی چقدر دردناک است؟

اورکیوپکسی نسبتاً دردناک است. درد باید پس از چند روز شروع به بهبود کند. می توانید درد را با مسکن های بدون نسخه (OTC) مدیریت کنید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است مسکن‌هایی را برای موارد درد شدید تجویز کند.

قبل از اورکیوپکسی چه اتفاقی می افتد؟

قبل از اورکیوپکسی، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ملاقات خواهید کرد. آنها سلامت عمومی شما یا فرزندتان را ارزیابی خواهند کرد. آنها همچنین موارد حیاتی (دما، نبض و فشار خون) را مصرف خواهند کرد.

در مورد داروهای تجویزی یا OTC که خود یا فرزندتان مصرف می کنید، از جمله مکمل های گیاهی، به پزشک خود اطلاع دهید. آسپرین، داروهای ضد التهاب و برخی مکمل های گیاهی می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: آتروفی بیضه

قبل از اورکیوپکسی چه اتفاقی می افتد؟

پزشک شما همچنین دستورالعمل‌های خاصی را در مورد زمان دادن غذا یا نوشیدنی به فرزندتان قبل از عمل به شما می‌دهد. اکثر بیمارانی که برای اورکیوپکسی آماده می شوند نباید بعد از نیمه شب شب قبل از عمل چیزی بخورند یا بنوشند. اگر مجبور به مصرف داروهای تجویزی هستید، آن ها را با یک کمی آب مصرف کنید.

برای کاهش خطر عفونت، کشاله ران خود را یک روز قبل و صبح روز عمل کاملاً بشویید.

در طول اورکیوپکسی چه اتفاقی می افتد؟

تیمی از پزشکان که در زمینه کودکان (اطفال) تخصص دارند، اورکیوپکسی را انجام خواهند داد، از جمله:

یک جراح اطفال

متخصص بیهوشی کودکان

یک پرستار اطفال

متخصص بیهوشی کودکان کودک شما را با بیهوشی عمومی آرام می کند (او را زیر آن قرار می دهد) تا بیدار نباشد، حرکت نکند و احساس درد نکند.

هنگامی که کودک شما بخوابد، جراح اطفال با یک چاقوی تیز و استریل (اسکالپل) برش کوچکی در کشاله ران کودک شما ایجاد می کند و بیضه نزول نکرده و طناب اسپرماتیک را پیدا می کند. جراح بیضه را بررسی می کند تا از سالم بودن آن مطمئن شود. اگر بیضه ناسالم به نظر برسد، ممکن است جراح نیاز داشته باشد آن را خارج کند و پروتز بیضه را جایگزین آن کند.

جراح بیشتر کشاله ران را معاینه می کند و در صورت لزوم کیسه فتق را ترمیم می کند. این ممکن است زمانی ایجاد شود که بخشی از روده کودک، همراه با چربی یا مایع، از سوراخی در عضله دیواره شکم عبور کند و کیسه ای را تشکیل دهد.

جراح همچنین طناب اسپرماتیک را بررسی می کند تا مطمئن شود که طول کافی برای رسیدن بیضه به کیسه بیضه بدون کشش وجود دارد. اگر طول کافی نداشته باشد، کیسه فتق را بخیه می زنند تا به اندازه کافی باشد.

در مرحله بعد، جراح فرزند شما، یک برش کوچک در کیسه بیضه ایجاد می کند تا یک جیب (کیسه دارتوس) که بیضه را نگه می دارد، ایجاد کند.

سپس جراح یک ابزار کوچک را از طریق برش و تا کشاله ران وارد می کند. آنها به آرامی بیضه نزول نکرده را به داخل جیب می کشند. آنها بیضه را با بخیه هایی محکم می کنند که بعد از یک یا دو هفته حل می شود.

در نهایت، جراح از بخیه های قابل حل برای بستن هر دو برش استفاده می کند.

در طول اورکیوپکسی برای پیچ خوردگی بیضه چه اتفاقی می افتد؟

اگر پیچ خوردگی بیضه دارید، جراح شما یک برش کوچک در کیسه بیضه شما ایجاد می کند. آن ها طناب اسپرماتیک را باز می کنند و سپس بیضه را معاینه می کنند.

اگر بیضه شما سالم به نظر می رسد، آن را به کیسه بیضه شما می دوزند تا دوباره پیچ نخورد.

اگر بیضه شما ناسالم به نظر برسد، احتمالا آن را برمی دارند و با یک پروتز بیضه جایگزین می کنند.

در نهایت، جراح شما برش را بخیه می زند.

اورکیوپکسی چقدر طول می کشد؟

در بیشتر موارد، انجام یک اورکیوپکسی کمتر از یک ساعت طول می کشد.

بعد از اورکیوپکسی چه اتفاقی می افتد؟

پس از اتمام اورکیوپکسی، پزشک بخیه ها را با گاز یا بانداژ می پوشاند.

متخصص بیهوشی از بیهوشی در بدن کودک شما جلوگیری می کند تا او را در خواب نگه دارد.

فرزند شما به اتاق ریکاوری منتقل می شود، جایی که پزشکان منتظر می مانند تا از خواب بیدار شوند و سلامت کلی او را بررسی کنند.

حدود دو ساعت پس از انجام این عمل، زمانی که پزشک فرزندتان تشخیص دادند که کودک شما خوب است، می توانید به خانه بروید.

چگونه از فرزندم بعد از اورکیوپکسی مراقبت کنم؟

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی OTC قوی کودکان (NSAIDs) به تسکین درد خفیف کمک می کنند. رایج ترین NSAID ها عبارتند از آسپرین (Bayer Children’s Aspirin®)، استامینوفن (Tylenol Children’s®) و ایبوپروفن (Advil Children’s®). همه نمی توانند NSAID ها را مصرف کنند، بنابراین ایده خوبی است که قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.

یک کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله سبک را به مدت حداقل ۱۰ دقیقه روی مناطق آسیب دیده قرار دهید. حداقل چهار بار در روز از یخ استفاده کنید تا کبودی و تورم به حداقل برسد.

بیهوشی ممکن است باعث شود کودک شما حالت تهوع داشته باشد. در خانه، ایده خوبی است که رژیم غذایی کودک خود را به مایعات شفاف (آب و نوشیدنی های ورزشی) و غذاهای ملایم و نرم (سس سیب، موز، برنج و نان تست) محدود کنید.

برای کودک شما مهم است که برای اطمینان از بهبودی مناسب، چند هفته پس از عمل جراحی را استراحت کند. انجام ورزش یا سایر بازی های فیزیکی ممکن است به بیضه تازه ترمیم شده آن ها آسیب برساند.

مزایای ارکیوپکسی چیست؟

ارکیوپکسی مزایای زیادی دارد، از جمله:

باروری و سلامتی. اورکیوپکسی ممکن است به جلوگیری از ناباروری مردان کمک کند. مطالعات نشان می دهد که ممکن است به کاهش شانس ابتلا به سرطان بیضه در کودک شما کمک کند.

خطر آسیب کمتر. اگر بیضه به جای کیسه بیضه در ناحیه کشاله ران باشد، احتمال آسیب رساندن به بیضه بیشتر است. آسیب‌های ناشی از ورزش، بستن کمربند ایمنی روی پا، لباس‌های تنگ و کمربند بیشتر اتفاق می‌افتد.

افزایش عزت نفس. وقتی فرزند شما بزرگتر می شود، اگر فقط یک بیضه در کیسه بیضه خود داشته باشد، ممکن است احساس خجالت کند. اکثر بیماران نتایج اورکیوپکسی خود را دوست دارند و نسبت به بدن خود احساس بهتری دارند.

ایمنی. ارکیوپکسی یک روش نسبتاً ایمن با خطر کم عوارض یا عوارض جانبی است. اکثر مردم در همان روز به خانه باز می گردند.

بیشتر بخوانید: ویروس پاپیلوم انسانی یا اچ پی وی

خطرات یا عوارض ارکیوپکسی چیست؟

به ندرت ممکن است بیضه از کیسه بیضه (بیضه صعودی) خارج شود. بیضه بالارونده نیاز به جراحی بیشتری دارد تا بیضه در جای خود محکم شود.

همه روش های جراحی دارای خطراتی هستند. برخی از خطرات ارکیوپکسی عبارتند از:

• خطرات بیهوشی
  • مشکلات درمانی
  • توده خون لخته شده (هماتوم)
  • کبودی
  • جای زخم نامطلوب

زمان بهبودی پس از اورکیوپکسی چقدر است؟

اکثر کودکان پس از اورکیوپکسی احساس خستگی می کنند. آن ها ممکن است دو تا سه روز آینده را بیشتر بخوابند. خواب به آن ها کمک می کند تا سریعتر بهبود یابند.

اکثر کودکان بالای ۱۲ ماه می توانند فعالیت های عادی خود را حدود دو یا سه روز پس از اورکیوپکسی از سر بگیرند. با این حال، آن ها باید از هر گونه فعالیتی که ناحیه شکم یا کشاله ران آن ها را تحت فشار قرار می دهد اجتناب کنند. این فعالیت‌ها ممکن است شامل غلت زدن، پریدن، دوی سرعت، دراز کشیدن روی شکم و پارو زدن با اسباب‌بازی‌ها (اسب گهواره، اره، تاب و سه چرخه) باشد.

زمان بهبودی پس از اورکیوپکسی چقدر است؟

مناطق آسیب دیده را تا حد امکان تمیز نگه دارید تا از عفونت جلوگیری شود. دست های خود را با آب و صابون قبل از دست زدن به بانداژ و نواحی برش کودک خود بشویید.

دوش گرفتن یا حمام کردن کودک با اسفنج مشکلی ندارد. با این حال، شما باید برای حدود یک هفته از شستن کودک در وان خودداری کنید.

مهم است که به یاد داشته باشید که بدن کودک شما منحصر به فرد است، بنابراین زمان بهبودی ممکن است متفاوت باشد. دستورالعمل های پزشک خود را برای مدیریت درد و ناراحتی کودک خود دنبال کنید.

فرزند من چه زمانی می تواند به مدرسه برگردد؟

اکثر کودکان دو تا سه روز پس از اورکیوپکسی می توانند به مدرسه یا مهدکودک بازگردند.

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

دو هفته بعد از اورکیوپکسی یک قرار ملاقات تعیین کنید. ممکن است لازم باشد دو یا سه ماه بعد یک قرار ملاقات دیگر را تعیین کنید.

اگر کودک شما علائم غیرطبیعی را پس از اورکیوپکسی تجربه کرد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• خونریزی شدید در محل های برش
  • تب ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر